Letní škola robotiky DVPP
21. - 24. 7. 2025
Výstupem vzdělávacího programu je učitel, který v hodinách robotiky či jiných technicky zaměřených hodinách využívá informační technologie, podněcuje zájem žáků o techniku, podporuje u žáků používání tvořivého a technického myšlení v běžném životě a tím zvyšuje jejich technickou a technologickou zdatnost.
Lego Mindstorm nebo Spike, ozoboti či mBoti a jiné varianty robotických hraček představují ideální platformu pro učitele a žáky, kteří si rádi hrají a samotným hraním se učí sestavovat postupy a programovat jednoduché a v případě soutěžních borců i velice složité algoritmy.
Cílem celého semináře je motivovaný učitel, který zvládá jednoduché úlohy a programátorské postupy pro programování jednoduchých autonomních mechanizmů, který dokáže nadchnout i děti a vést je k samostatné objevitelské práci s využitím všech dostupných zdrojů a vlastní invence. Řešení úloh, vymýšlení vlastních řešení je v tomto případě základem práce se stavebnicí se všemi programovatelnými hračkami bez rozdílu výrobní značky a to je hlavní kompetence, kterou je potřeba u žáků i učitelů rozvíjet.
Naším dalším cílem je též seznámit pedagogy s již existující zásobou zpracovaných úloh a metodiky. Tato podpora poskytne pedagogům prostor k efektivnějšímu využití času výuky, inspiruje je a zařadí do komunity, která vytváří další výukové zdroje a navzájem je sdílí.
Maximální počet účastníků je omezen na 15. Klademe důraz na pohodovou atmosféru a chceme se věnovat každému účastníkovi.
Termín: 21. - 24. 7. 2025
místo konání: Polička - Městká knihovna Půda
cena (kurzovné) : 6 000Kč - lze hradit z DVPP
cena nezahrnuje ubytování a stravování, ale po domluvě lze zajistit ubytování pospolu pro celou skupinu kurzistů
výběr technických prostředků je zcela v režii lektorů a víceméně reflektuje aktuální trendy v informatickém vzdělávání (umíme i Vexe a ostatní současné trendové hračky...)
Letní škola robotiky je čtyřdenní akce zaměřená na používání robotů a jejich variant ve výuce: skládá se ze čtyř nezávislých celků se shodnou hodinovou dotací.
Následující program je pouze orientační! V praxi se věnujeme robotům, které máte ve škole, či si je přivezete s sebou. Díky omezenému počtu účastníků se můžeme venovat individuální práci. Pokud vás zajímá nějaké téma, není problém se mu věnovat.
Zveme na každý rok hosty, kteří pak vedou své workshopy pro rok 2024 to bude Jakub Novotný s workshopem na SAMLAB...
Postaráme se abyste se nenudili
Možný obsah kurzu:
4 BLOKY - DOTACE 4 x 8 h
1. blok - Chytré hračky a programování
Proč chytré hračky, vymezení pojmů, prezentace o nejnovějších trendech v zavádění této techniky do výuky. Jak na to, kde, jak a které nástroje použít. Motivace účastníků, představení hraček a aplikací, se kterými budeme v následujících hodinách pracovat.
Ozoboti na školách, hravé programování již od nejmenších žáků.
Workshop s miniroboty.
práce s ozokódy, první programátorské krůčky s barevnými kódy
ozoblockly.com - programovací platforma pro pokročilejší práci
základní programovací postupy
ozoboti a tablety, aplikace pro tablety
inspirace - ozobot.com, ozoboti.cz - tvorba materiálů metodika práce s miniroboty
V případě zájmu možno použít platformu VEX
Programovací platforma Scratch - objektové programování na základní škole.
- První kroky - rozpohybuj scénu
- První kroky - rámcové seznámení se s principy práce ve scratch analogie (umíš myslet v jednom jazyce, umíš ve všech)
- praktická část workshopu zaminuj scénu, použij cyklus, časování. hodina: Programování pro nejmenší Tynker.
naučme se sami učit - tynker tutoriály, cesta k samostatnému učení - cíl každého učitele
7. hodina: Lego Mindstorm - ukázka práce se stavebnicí
představení prostředí programovacího jazyka, praktické ukázky, jak to vlastně funguje
první krůčky s programovacím jazykem Lego education
ukázky studentských projektů
8. hodina: Hrajeme si s arduinem - závěrečná část workshopu pro opravdové nadšence. Seznámení s platformou, ukázky prací žáků, objasnění principů programování základních desek.
2. Blok - Lego Mindstorm či Lego SPIKE od úplného začátku k expertovi.
1. hodina: Prezentace, proč lego roboti. Kam směřuje vývoj. Seznámení se se stavebnicí, rozdíly mezi home a edu verzí. Proč a jak užívat dané verze.
Co je engineering? Lego programování - Instalace, zahoření, jak na to...
2. hodina: Workshop - Programovatelná kostka - základ Mindstormu i SPIKE, ovládání, vstupy výstupy. Senzory a actory, stavíme prvního bota. Ovládání, konzole dálková správa přes BT. Komunikace s kostkou tabletem BT, kabel výhody a nevýhody. Zapojení kostky.
3. hodina: Programujeme základní úlohy
zobrazení na kostce, usměj se a zamrač - animace
časové prodlevy - příkaz čekej
první jízda - jedeme vzdálenost, zatáčíme, bádáme a objevujeme
jedeme ve čtverci
4. hodina: Pokročilejší úlohy - cyklus
zapojení čidel - touch senzor
podmínka pohybu v bludišti pomocí touch senzoru - hledáme algoritmus
5. hodina: Zapojení dalších senzorů
senzor ultrazvukový - měření vzdálenosti od objektu
jízda podél zdi
zastav před překážkou, jízda v bludišti
6. hodina: Zapojení dalších senzorů
senzor rozlišení barvy - poznej barvu
jízda po čáře
jízda v ohradě
vylepšené podmínky a cykly, zlepšujeme algoritmy
7. - 8. hodina: práce na samostatném projektu, komplikované bludiště - čára, překážky, barevné vzorce
zapojení extra senzorů, gyroskop, infračervený senzor
Nápady a zkušenosti z výuky, kroužků, metodika vedení. www.eduxe.cz
3. Blok - robotická havěť ve škole
Motivační úvod do světa robotiky a automatizace (časová dotace 0,5 h) Ukázky praktického využití robotických zařízení v běžném prostředí a nejnovějších trendů v dané oblasti. Vymezení pojmů a postupů.
Začínáme s roboty na prvním i druhém stupni. Praktický workshop. (časová dotace 1 h)
práce s ozokódy, první programátorské krůčky s barevnými kódy
pochopení principu programování bez tabletu či počítače s připravenými šablonami
vlastní tvorba trasy. Využití základních příkazů.
Využití pokročilejších příkazů a možností (časová dotace 2,5 h)
Rychlost pohybu, křižovatky - náhodně vlevo, vpravo nebo rovně, přeskočení na čáru, otáčení, zastavení, krátké čekání, časovač, speciální pohyby - může počítat odbočení, změnu barvy dráhy, bodů
vlastní tvorba výukové hry pro mezipředmětové vztahy
využívání volně dostupných zdrojů a didaktických materiálů pro programování (připravené materiály, videa, plány hodin)
ukázka zapojení do národní i mezinárodní komunity učitelů
Programování ozobotů v www.ozoblockly.com (časová dotace 1 h)
Naprogramování jednoduchého úkolu v začátečnické úrovni "novice",
Nahrání a spuštění naprogramované sekvence
Ukázka didaktických materiálů a postupů
Pokročilejší programování a využití algoritmů v úrovni beginner a intermediate (časová dotace 2 h)
Využití více příkazů v jednom bloku
Zjednodušování blokového kódu
Zábavné úlohy a úkoly pro ozoboty. "Ozobot games"
hodina ukázky žákovských projektů
želví grafika
vyprávíme příběh
cesta do školy,
obchodní cestující
zoo a zvířátka
ozoboti a jiní v mezinárodních projektech
využívání volně dostupných zdrojů a didaktických materiálů pro programování za pomoci ozokódů (časová dotace 0,5 h)
ukázka zapojení do národní i mezinárodní komunity učitelů (časová dotace 0,5 h)
mBoti ve škole - arduino, představení platformy. Ukázky mBbotů -0,5h
Make Block - programujeme jako ve scratch, ovládání robota, základní actory a čidla
využití ultrazvukového senzoru - určení vzdálenosti
barevný senzor - jízda po čáře - srovnáváme s Mindstorm 1,5 h
4.blok - 3D tisk
Blok 2 - Zdroje a návrh 3D objektů
volně dostupné zdroje 3D objektů na internetu
online nástroje pro 3D tvorbu objektů
desktopové dostupné nástroje
vlastní tvorba 3D objektu a jeho příprava pro tisk
Blok 3 - 3D tisk
princip 3D tisku a terminologie
ukázka prací a metodických postupů
práce s 3D tiskárnou (Průša a Ultimaker)
vlastní tisk dle vlastního návrhu
5. Blok - programátorský workshop
1. - 6. hodina: Práce na samostatném projektu, který si frekventant sám vybere a zpracuje pod dohledem lektorů metodou objevování zákonitostí a postupů s využitím poznatků z předchozích workshopů
7. - 8. hodina: Prezentace projektu a jeho zpracování, rozbor psotupů brainstorming nad řešeními.